Nieuwssectie

Koolmonoxide - Onderschat en onbegrepen gevaar

Geplaatst door: Webmaster
  • 24 november 2015

Koolmonoxide is een uiterst giftig, maar reukloos, smaakloos en onzichtbaar gas. Helaas komen koolmonoxide-ongevallen vaker voor dan we denken. Het beeld dat dit vooral door oude gaskachels/geisers wordt veroorzaakt, blijkt niet helemaal correct te zijn. Bijna de helft van alle koolmonoxide-ongevallen kan namelijk worden toegeschreven aan het falen van moderne installaties, die met enige regelmaat gecontroleerd worden door een monteur.
De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft onderzocht waarom er jaarlijks nog altijd veel slachtoffers van koolmonoxidevergiftiging te betreuren zijn in Nederland. Weet u bijvoorbeeld wat recirculatie is? In dit heldere en helaas nog altijd zeer actuele filmpje (lengte: +/- 8 minuten) leert u meer over de oorzaken en gevolgen van koolmonoxidevergiftiging.

Koolmonoxide - Onderschat en onbegrepen gevaar

Heeft u de zaken op orde thuis? Of twijfelt u? Geef uzelf en uw medebewoners een veiliger gevoel en maak gebruik van een CO-melder in huis. Bij First-Response helpen we u graag verder met de aanschaf hiervan.

'Rookmelders verplicht in ieder huis'

Geplaatst door: Webmaster
  • 17 juni 2015

Brandweer Nederland wil dat rookmelders in alle Nederlandse huishoudens verplicht worden. Tot nu toe geldt deze regel alleen voor woningen die na 2002 zijn gebouwd, maar volgens de brandweer valt er nog veel winst te behalen door ieder huis te voorzien van een rookmelder. Dit blijkt uit het adviesrapport RemBrand.
In het rapport baseert Brandweer Nederland zich onder meer op cijfers uit het Verenigd Koninkrijk. Sinds 1992 is het daar verplicht om iedere woning te voorzien van een rookmelder en is het aantal sterfgevallen door brand met maar liefst 40 procent afgenomen.
Op dit moment hangt in 68% van de Nederlandse huishoudens een rookmelder. De brandweer pleit dan ook voor een intensievere campagne vanuit de overheid.

Geslaagde reanimatiecursus voor Teylingse vrijwilligers

Geplaatst door: Webmaster
  • 29 mei 2015

Onze gekwalificeerde docenten hadden donderdag 28 mei weer een goed gevuld avondprogramma. Verschillende vrijwilligers uit de gemeente Teylingen meldden zich toen namelijk in Theater 't Onderdak voor een cursus reanimatie en AED-gebruik. De avond werd georganiseerd in samenwerking met Stichting Welzijn Teylingen en was - mede door de prima inzet van alle vrijwilligers en de prachtige locatie - een succes te noemen. De Teylingse vrijwilligers zijn voorlopig weer goed voorbereid op eventuele noodgevallen en zullen indien nodig handelend kunnen optreden.

Betere hulpverlening via nieuwe app

Geplaatst door: Webmaster
  • 13 mei 2015

Sinds kort is het mogelijk om niet alleen 112 te bellen in geval van nood, maar ook te appen. Met behulp van de Nationale SOS ALARM -> 112 App kunt u razendsnel belangrijke informatie delen tijdens noodsituaties en wordt u ondersteund in het bieden van hulpverlening aan slachtoffers. De aanrijtijd van de hulpdiensten wordt hiermee aanzienlijk verkort. Buiten het feit dat de hulpverlening via de app efficienter geregeld wordt, verhoogt het gebruik ervan ook de burgerparticipatie en zelfredzaamheid, zodat iedereen samen in staat is meer mensenlevens te redden en het veiligheidsgevoel te vergroten.
Hulpverleners kunnen zich via Helplevensredden.nl inschrijven bij het Nationale Register van Nederlanders met Hulpvaardigheden. Zij kunnen - mits ze in de buurt zijn - op deze manier via de app opgeroepen worden in geval van nood. Vervolgens kan die persoon via de app aangeven of hij/zij in staat is op korte termijn hulp te bieden. Hiermee zal over het algemeen sneller aan de hulpvraag voldaan kunnen worden in noodsituaties.
Naast alarmeren is de Nationale SOS ALARM -> 112 App een verzameling van bestaande apps (oa Persoon Vermist), waarmee eenvoudig toegang wordt verkregen tot waardevolle informatie. Door deze samenwerking en overkoepeling van apps ontstaat er laagdrempeligheid en duidelijkheid voor de Nederlandse burgers en hulpverleners in geval van nood. Op de site Helplevensredden.nl staat een overzicht van de functies van de SOS ALARM app.
Tijd is kostbaar in geval van nood. Denk daarom ook eens na over het gebruik van deze app, zodat minuten voortaan (hopelijk!) seconden worden.

15 tips voor goede basishulpverlening

Geplaatst door: Webmaster
  • 28 april 2015

Hulpverlening binnen uw bedrijf is van groot belang. Noodsituaties kunnen - hoe onwaarschijnlijk deze soms ook lijken - binnen iedere organisatie ontstaan. Van kleine groepen vrijwilligers tot grote personeelsbestanden in een enorme fabriek, vrijwel iedereen loopt een zeker risico tijdens de uitvoering van zijn of haar werk. Bij First-Response proberen wij altijd met u mee te denken om deze risico's zoveel mogelijk te minimaliseren. Dat is waarom wij zowel preventiemiddelen als trainingsmethodes aanbieden. Toch kunt u zelf ook dingen doen om de hulpverlening bij noodsituaties binnen uw bedrijf zoveel mogelijk in goede banen te leiden. Lees onderstaande 15 tips maar eens door.

1. Zorg bij calamiteiten dat elke interne hulpverlener een kaart krijgt waarop precies staat wat deze persoon moet doen of welk gebied hij of zij moet controleren.
2. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen! Liefst in de praktijk, maar een tabletop sessie kan ook (met Lego of Playmobil op een plattegrond of maquette).
3. Betrek iedereen in je organisatie bij de interne noodhulp. Veiligheid is van en voor iedereen.
4. Stem de opleidingen van interne hulpverleners af op de situatie bij jou. Maatwerk dus.
5. Bekijk elke keer weer de risico's en handel hiernaar. Omstandigheden veranderen, waardoor een andere aanpak noodzakelijk kan zijn.
6. Evalueer regelmatig, bij incidenten, oefeningen, onechte alarmen en bijvoorbeeld tijdens overleggen en voer verbeteringen door.
7. Kijk om je heen hoe anderen het georganiseerd hebben. Leer van en met elkaar, deel informatie, kennis en ervaringen.
8. Gebruik ongewenste of valse alarmen voor een oefening.
9. Geef iedereen een taak, ook medewerkers die geen BHV'er of hulpverlener zijn.
10. Zoek een kartrekker in de organisatie die met inzet en enthousiasme wil starten.
11. Integreer interne hulpverlening in taken of rollen binnen de organisatie.
12. Begin de interne hulpverlening klein en bouw van hieruit langzaam op, op basis van positieve ervaringen.
13. Waardeer en beloon mensen die zich inzetten voor interne hulpverlening.
14. Denk in scenario's. Kijk niet alleen naar wat er al is gebeurd, maar ook naar wat nog kan komen.
15. Interne noodhulp hoeft niet duur of complex te zijn. Wees creatief en stem het af op jouw situatie. Laat gebrek aan geld nooit een belemmering zijn!
(bron: Goede BHV praktijken, zo organiseer je interne noodhulp)

Loeiende sirenes binnenkort verleden tijd

Geplaatst door: Webmaster
  • 25 maart 2015

Het ministerie van Veiligheid en Justitie heeft aangekondigd dat de sirenes die nu nog elke eerste maandag van de maand om 12 uur loeien, binnen afzienbare tijd gaan verdwijnen. Het alarmsysteem voor rampen wordt vervangen door een alarmering via social media, NL-alert, radio, website en sms'jes van de overheid.
Het Nationaal Ouderenfonds pleit voor het behoud van de sirenes, omdat volgens het fonds veel ouderen geen internet, computer of mobiele telefoon hebben. Zij zouden zo niet in staat tijdig een alarmsignaal te ontvangen. Volgens ouderenbond ANBO valt dit echter reuze mee. Volgens een woordvoerder van de bond zou ongeveer driekwart van de ouderen in Nederland gebruik maken van internet.
Vooralsnog blijven de sirenes loeien, maar vanaf eind 2017 zou dit wel eens afgelopen kunnen zijn. De voorzitters van alle veiligheidsregio's buigen zich nu over het plan om zo snel mogelijk over te schakelen op het nieuwe alarmeringssysteem.
Wat vindt u? Is de overstap van sirenes naar digitale alarmering een goede ontwikkeling? En waarom (niet)? Laat het ons weten via een reactie op onze Facebook-pagina.

Blusdekens scoren onvoldoende

Geplaatst door: Webmaster
  • 12 maart 2015

Lange tijd hebben we gedacht dat de blusdeken het juiste preventiemiddel was voor in de keuken. De blusdeken is ideaal voor het blussen van kleine brandjes en was naast de brandblusser dan ook veelvuldig in Nederlandse keukens te vinden. Zelfs brandweerpersoneel raadde de blusdeken aan voor in de keuken. Nu blijkt dit toch niet de veiligste oplossing te zijn.
Na alarmerende berichten van de Nederlandse Brandwonden Stichting testte de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) eind 2014 maar liefst 22 verschillende blusdekens. Hieruit bleek dat, in tegenstelling tot wat lang werd gedacht, blusdekens ongeschikt zijn voor het blussen van olie- en vetbranden. Met andere woorden: bij brand in de frituurpan kunt u beter blussen met de speciaal hiervoor bestemde vetblusser en/of de pan afdekken met een deksel.
Overigens blijft de blusdeken een geschikt middel om kleine branden te doven. Bij First-Response willen we echter de best mogelijke preventie voor iedereen. Wij helpen u daarom graag verder bij de aanschaf van het juiste preventiemateriaal en voorzien u daarbij van de laatste tips en tricks op het gebied van (keuken)brand.

First-Reponse 5 jaar!

Geplaatst door: Webmaster
  • 24 februari 2015

Niet wetende wat de toekomst zou brengen, zette Ronald van Kesteren vandaag precies 5 jaar geleden het bedrijf First-Response op. Zoals zo vaak met goede dingen, vloog de tijd voorbij en groeide First-Response uit tot een heus familiebedrijf, gespecialiseerd in veiligheid en preventie.
Inmiddels is het bedrijf al enige tijd gevestigd in een mooi kantoorpand/werkplaats aan de Warmonderweg in Sassenheim en werken er meerdere Van Kesteren's in het bedrijf. Bovendien wordt er regelmatig gebruikt gemaakt van de diensten van enkele freelancers. In deze financieel zware tijd, waarin veel bedrijven kopje onder zijn gegaan, bleef First-Response groeien en haar diensten en service uitbreiden. First-Response is dan ook oprecht trots dat zij nog geregeld met nieuwe klanten in zee mag gaan en een graag geziene gast is bij veel bedrijven binnen de regio Duin- en Bollenstreek en zelfs daarbuiten.



Veiligheid blijft een belangrijk punt in onze samenleving en kan vrijwel altijd verbeterd worden. BHV'ers moeten jaarlijks hun kennis bijspijkeren, blusmiddelen en noodverlichting moeten regelmatig gecontroleerd of zelfs vervangen worden. First-Response speelt in op al deze behoeften en doet dat op de voor haar zo kenmerkende wijze. Geen saaie, droge lesstof tijdens een cursusavond, maar gerichte informatie met een vleugje humor. Dat is waar First-Response voor staat en zal blijven staan.
Wij willen langs deze weg al onze klanten, leveranciers, collega's en andere personen bedanken die er mede voor hebben gezorgd dat First-Response haar plek op de veiligheidsmarkt heeft verworven en hopen van harte dat we gezamenlijk nog een lange, prettige samenwerking kunnen voortzetten. Als blijk van dank geven wij dit gehele kalenderjaar daarom iedere cursist die zijn of haar kennis bijspijkert bij First-Response een speciale reddingsdeken cadeau. Op naar het volgende jubileum!

Welkom!

Geplaatst door: Webmaster
  • 16 januari 2014

Welkom op onze vernieuwde website! De website heeft niet alleen een volledige make-over gekregen, maar is nu ook voorzien van informatie die geheel up-to-date en overzichtelijk is! Op First-Response.nl vindt u vanaf nu alle informatie met betrekking tot uw veiligheidstraining- en preventiebehoeften. Nieuwsgierig geworden? Kijk eens rustig rond en schroom niet contact met ons op te nemen via telefoon, e-mail en - sinds kort ook mogelijk - via de sociale media. Wij helpen u graag verder en kijken uit naar een prettige samenwerking.

Bent u voorbereid?

Geplaatst door: Webmaster
  • 09 januari 2014

Bent u voorbereid op calamiteiten binnen uw bedrijf? Niet alleen werkgevers, maar ook werknemers zijn verantwoordelijk voor de veiligheid van zichzelf en hun collega's.

Uit onderzoek van het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid (NIFV) blijkt dat mensen vaak niet onmiddellijk reageren op een brandalarm. Als ze vluchten, maken ze geen of nauwelijks gebruik van nooduitgangbordjes en veelal ook niet van de dichtstbijzijnde nooduitgang. De meeste mensen gebruiken als 'nooduitgang' de ingang waardoor ze zijn binnengekomen. Dat je niet door rook moet vluchten is bekend, maar het wordt toch vaak gedaan.

En weet u hoe u een brandblusser moet gebruiken? Bent u bekend met het ontruimingsplan? Zorg dat u zelf ook goed voorbereid bent op calamiteiten. Vraag ernaar bij uw werkgever of de basishulpverlener binnen uw bedrijf. (bron: brandweer.nl)